'
ALGEMENE BEPALINGEN
1. Aanbiedingen overeenkomst
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, rechtsbetrekkingen en
overeenkomsten waarbij leverancier goederen en/of diensten van welke aard ook aan cliënt levert.
Afwijkingen en aanvullingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze
uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
1.2 Alle aanbiedingen en andere uitingen van leverancier zijn vrijblijvend, tenzij door leverancier
schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Cliënt staat in voor de juistheid en volledigheid van de
door of namens hem aan leverancier opgegeven maten, eisen, specificaties van de prestatie en andere
gegevens waarop leverancier zijn aanbieding baseert.
1.3 Toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van cliënt wordt uitdrukkelijk van de hand
gewezen.
1.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de
overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven.
1.5 Leverancier kan steeds (nadere) eisen stellen aan com municatie tussen partijen of het verrichten
van rechtshandelingen per e-mail.
2. Prijs en betaling
2.1 Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke van overheidswege
worden opgelegd.
2.2 Indien sprake is van een periodieke betalingsverplichting van cliënt, geldt dat leverancier
gerechtigd is schriftelijk op een termijn van ten minste drie maanden de geldende prijzen en tarieven
aan te passen. Indien cliënt niet akkoord wenst te gaan met een dergelijke aanpassing, is cliënt
gerechtigd binnen dertig dagen na de kennisgeving de overeenkomst te beëindigen tegen de datum
waarop de aanpassing in werking zou treden.
2.3 Partijen zullen in de overeenkomst de datum of data waarop leverancier de vergoeding voor de
overeengekomen prestaties aan cliënt in rekening brengt, vastleggen. Facturen worden door cliënt
betaald volgens de op de factuur vermelde betalingscondities. Bij gebreke van een specifieke regeling
zal cliënt binnen het omzetbelastings kwartaal of binnen het kwartaal van d.d. creditnota factuurdatum betalen.
Cliënt is niet gerechtigd tot verrekening of tot opschorting van een betaling.
2.4 Indien cliënt de verschuldigde bedragen niet tijdig betaalt, is cliënt, zonder dat enige aanmaning of
ingebrekestelling nodig is, over het openstaande bedrag wettelijke rente verschuldigd. Indien cliënt na
aanmaning of ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan leverancier de vordering uit
handen geven, in welk geval cliënt naast het dan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden is tot
vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, waaronder kosten berekend door
externe deskundigen naast de in rechte vastgestelde kosten. Tevens is cliënt de door leverancier
gemaakte kosten van een mislukte mediation verschuldigd indien cliënt bij vonnis wordt veroordeeld
tot geheel of gedeeltelijke betaling van het openstaande bedrag.
3. Vertrouwelijke gegevens, overname personeel en privacy
3.1 Elk der partijen garandeert dat alle van de andere partij ontvangen gegevens waarvan men weet of
dient te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven, tenzij een wettelijke plicht
openbaarmaking van die gegevens gebiedt. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze
slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder geval als
vertrouwelijk beschouwd indien deze door een der partij en als zodanig zijn aangeduid.
3.2 Elk der partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst evenals één jaar na beëindiging
daarvan slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, medewerkers van de
andere partij die betrokken zijn of zijn geweest bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen
dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken. Leverancier zal de betreffen de
toestemming in voorkomend geval niet onthouden indien cliënt een passende schadeloosstelling heeft
aan geboden.
3.3 Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van personen van wie persoonsgegevens zijn
geregistreerd of worden verwerkt in het kader van een persoonsregistratie die door cliënt wordt
gehouden of waarvoor cliënt uit hoofde van de wet anderszins verantwoordelijk is, tenzij cliënt bewijst
dat de feiten die aan de aanspraak ten grondslag liggen uitsluitend aan leverancier toerekenbaar zijn.
4. Voorbehoud van eigendom en rechten, zaaksvorming en retentie
4.1 Alle aan cliënt geleverde zaken blijven eigendom van leverancier totdat alle bedragen die cliënt
verschuldigd is voor de krachtens de overeenkomst geleverde of te leveren zaken of verrichte of te
verrichten werkzaamheden, evenals alle overige bedragen die cliënt wegens het tekortschieten in de
betalingsverplichting verschuldigd is, volledig aan leverancier zijn voldaan. Een cliënt die als
wederverkoper optreedt, zal alle zaken die onderworpen zijn aan het eigendomsvoorbehoud van
leverancier mogen verkopen en doorleveren voor zover dat gebruikelijk is in het kader van de normale
uitoefening van zijn bedrijf. Indien cliënt (mede) uit door leverancier geleverde zaken een nieuwe zaak
vormt, vormt cliënt die zaak slechts voor leverancier en houdt cliënt de nieuw gevormde zaak voor
leverancier totdat cliënt alle uit hoofde van de overeenkomst verschuldigde bedragen heeft voldaan;
leverancier heeft in dat geval tot het moment van volledige voldoening door cliënt alle rechten als
eigenaar van de nieuw gevormde zaak.
4.2 Rechten worden in voorkomend geval aan cliënt steeds verleend of overgedragen onder de
voorwaarde dat cliënt de daarvoor overeengekomen vergoedingen tijdig en volledig betaalt.
4.3 Leverancier kan de in het kader van de overeenkomst ontvangen of gegenereerde zaken, producten,
vermogensrechten, gegevens, documenten, databestanden en (tussen-)resultaten van de dienstverlening
van leverancier onder zich houden, ondanks een bestaande verplichting tot afgifte, totdat cliënt alle aan
leverancier verschuldigde bedragen betaald heeft.
5. Risico
5.1 Het risico van verlies, diefstal of beschadiging van zaken, producten, programmatuur of gegevens
die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op cliënt over op het moment waarop deze in de feitelijke
beschikkingsmacht van cliënt of een hulppersoon van cliënt zijn gebracht.
6. Rechten van intellectuele of industriële eigendom
6.1 Alle rechten van intellectuele en industriële eigendom op de krachtens de overeenkomst
ontwikkelde of ter beschikking gestelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of
andere materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes, evenals voorbereidend
materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij leverancier, diens licentiegevers of diens toeleveranciers.
Cliënt verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten die bij deze voorwaarden en de wet uitdrukkelijk
worden toegekend. Ieder ander of verdergaand recht van cliënt tot verveelvoudiging van
programmatuur, websites, databestanden of andere materialen is uitgesloten. Een aan cliënt toekomend
recht tot gebruik is niet-exclusief en niet-over draagbaar aan derden.
6.2 Indien in afwijking van artikel 6.1 leverancier bereid is zich te verbinden tot overdracht van een
recht van intellectuele of industriële eigendom, kan een zodanige verbintenis steeds slechts schriftelijk
en uitdrukkelijk worden aangegaan. Indien partijen schriftelijk en uitdrukkelijk overeenkomen dat
rechten intellectuele of industriële eigendom ten aanzien van specifiek voor cliënt ontwikkelde
programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen, over zullen gaan op cliënt,
dan laat dit de bevoegdheid van leverancier onverlet om de aan die ontwikkeling ten grondslag
liggende onderdelen, algemene beginselen, ideeën, ontwerpen, documentatie, werken,
programmeertalen en dergelijke, zonder enige beperking voor andere doeleinden toe te passen en te
exploiteren, hetzij voor zich zelf hetzij voor derden. Evenmin tast een overdracht van rechten van
intellectuele of industriële eigendom het recht van leverancier aan om ten behoeve van zichzelf of
derden ontwikkelingen te ondernemen die soortgelijk zijn aan die welke ten behoeve van cliënt zijn of
worden gedaan.
6.3 Het is cliënt niet toegestaan enige aanduiding betreffende het vertrouwelijke karakter dan wel
betreffende auteurs rechten, merken, handelsnamen of andere rechten van intellectuele of industriële
eigendom uit de programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of materialen te verwijderen of te
wijzigen.
6.4 Het is leverancier toegestaan technische maatregelen te nemen ter bescherming van de
programmatuur of met het oog op overeengekomen beperkingen in de duur van het recht tot gebruik
van de programmatuur. Het is cliënt niet toegestaan een dergelijke technische maatregel te verwijderen
of te ontwijken. Indien beveiligingsmaatregelen tot gevolg hebben dat cliënt geen reservekopie van
programmatuur kan maken, zal leverancier cliënt desgevraagd een reservekopie ter beschikking stellen.
6.5 Tenzij leverancier een reservekopie van de programma tuur aan cliënt ter beschikking stelt, mag
cliënt één reservekopie van de programmatuur maken, welke uitsluitend gebruikt mag worden ter
bescherming tegen onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging. Installatie van de reserve kopie geschiedt
slechts na onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging. Een reservekopie dient te zijn voor zien van
dezelfde labels en aanduidingen van auteurs recht als aanwezig op het oorspronkelijke exemplaar (zie
artikel 6.3).
6.6 Met inachtneming van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden is cliënt gerechtigd
tot verbetering van fouten in hem ter beschikking gestelde programmatuur als dat noodzakelijk is voor
het met de programmatuur beoogde gebruik. Waar in deze algemene voor waarden sprake is van
‘fouten’, wordt daaronder verstaan het substantieel niet voldoen aan de door leverancier schriftelijk
kenbaar gemaakte functionele of technische specificaties en, ingeval van maatwerkprogrammatuur en
websites, aan de tussen partijen schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen functionele of technische
specificaties. Van een fout is alleen sprake indien cliënt deze kan aantonen en indien deze
reproduceerbaar is. Cliënt is gehouden van fouten onverwijld melding aan leverancier te maken.
6.7 Leverancier vrijwaart cliënt tegen elke rechtsvordering van een derde welke gebaseerd is op de
bewering dat door leverancier zelf ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of
andere materialen inbreuk maken op een in Nederland geldend recht van intellectuele of industriële
eigendom, onder de voorwaarde dat cliënt leverancier onverwijld schriftelijk informeert over het
bestaan en de inhoud van de rechtsvordering en de afhandeling van de zaak, waaronder het treffen van
eventuele schikkingen, geheel overlaat aan leverancier. Cliënt zal daartoe de nodige volmachten,
informatie en medewerking aan leverancier verlenen om zich, indien nodig in naam van cliënt, tegen
deze rechtsvorderingen te verweren. Deze verplichting tot vrijwaring vervalt indien de verweten
inbreuk verband houdt (i) met door cliënt ter gebruik, bewerking, verwerking of incorporatie aan
leverancier ter beschikking gestelde materialen, dan wel (ii) met wijzigingen die cliënt in de
programmatuur, website, databestanden, apparatuur of andere materialen heeft aangebracht of door
derden heeft laten aanbrengen. Indien in rechte onherroepelijk vast staat dat de door leverancier zelf
ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen inbreuk maken
op enig aan een derde toebehorend recht van intellectuele of industriële eigendom of indien naar het
oordeel van leverancier een gerede kans bestaat dat een zodanige inbreuk zich voordoet, zal leverancier
zo mogelijk zorg dragen dat cliënt het geleverde, of functioneel gelijkwaardige andere programmatuur,
websites, databestanden, apparatuur of de betreffende andere materialen ongestoord kan blijven
gebruiken, bijvoorbeeld door aanpassing van de inbreukmakende onderdelen of doorverwerving van
een gebruiksrecht ten behoeve van cliënt. Indien leverancier naar zijn uitsluitend oordeel niet of
niet anders dan op voor hem (financieel) onredelijk bezwaren de wijze kan zorg dragen dat cliënt het
geleverde ongestoord kan blijven gebruiken, zal leverancier het geleverde tegen creditering van de
verwervingskosten onder aftrek van een redelijke gebruiksvergoeding terug nemen. Leverancier zal
zijn keuze in dit kader niet maken dan na overleg met cliënt. Iedere andere of verdergaande
aansprakelijkheid of vrijwaringsverplichting van leverancier wegens schending van rechten van
intellectuele of industriële eigendom van een derde is geheel uitgesloten, daaronder begrepen
aansprakelijkheid en vrijwaringsverplichtingen van leverancier voor inbreuken die veroorzaakt worden
door het gebruik van de geleverde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur en/of
materialen (i) in een niet door leverancier gemodificeerde vorm, (ii) in samenhang met niet door
leverancier geleverde of verstrekte zaken of programmatuur of (iii) op een andere wijze dan waarvoor
de apparatuur, programmatuur, websites, databestanden en/of andere materialen zijn ontwikkeld of
bestemd.
6.8 Cliënt garandeert dat geen rechten van derden zich verzetten tegen beschikbaarstelling aan
leverancier van apparatuur, programmatuur, voor websites bestemd materiaal (beeldmateriaal, tekst,
muziek, domeinnamen, logo’s etc.), databestanden, of andere materialen, waar onder ontwerpmateriaal,
met het doel van gebruik, bewerking, installatie of incorporatie (bijv. in een website). Cliënt zal
leverancier vrijwaren tegen elke actie die gebaseerd is op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen,
gebruiken, bewerken, installeren of incorporeren inbreuk maakt op enig recht van derden.
7. Medewerking door cliënt; telecommunicatie
7.1 Cliënt zal leverancier steeds tijdig alle voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst nuttige
en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen, waaronder het
verstrekken van toegang tot zijn gebouwen. Indien cliënt in het kader van het verlenen van
medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst eigen personeel inzet, zal dit personeel
beschikken over de noodzakelijke kennis, ervaring, capaciteit en kwaliteit.
7.2 Cliënt draagt het risico van de selectie, het gebruik en de toepassing in zijn organisatie van de
apparatuur, programmatuur, websites, databestanden en andere producten en materialen en van de door
leverancier te verlenen diensten, en is eveneens verantwoordelijk voor de controle- en
beveiligingsprocedures en een adequaat systeembeheer.
7.3 Indien cliënt programmatuur, websites, materialen, data bestanden of gegevens op een
informatiedrager aan leverancier ter beschikking stelt, zullen deze voldoen aan de door leverancier
voorgeschreven specificaties.
7.4 Indien cliënt de voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens, apparatuur,
programmatuur of medewerkers niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking
van leverancier stelt of indien cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft
leverancier het recht tot gehele of gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de overeenkomst en
heeft hij het recht om de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te
brengen, een en ander onverminderd het recht van leverancier tot uitoefening van enig ander wettelijk
recht.
7.5 Ingeval medewerkers van leverancier op locatie van cliënt werkzaamheden verrichten, draagt cliënt
kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een
werkruimte met computer- en telecommunicatiefaciliteiten. De werkruimte en faciliteiten zullen
voldoen aan alle geldende (wettelijke) eisen en voor schriften betreffende arbeidsomstandigheden.
Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van derden, waaronder medewerkers van leverancier, die
in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van handelen of
nalaten van cliënt of van onveilige situaties in diens organisatie. Cliënt zal de binnen zijn organisatie
geldende huis- en beveiligingsregels tijdig aan de in te zetten medewerkers van leverancier kenbaar
maken.
7.6 Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van
telecommunicatiefaciliteiten, waaronder internet, is cliënt verantwoordelijk voor de juiste keuze en de
tijdige en adequate beschikbaarheid ervan, behoudens voor die faciliteiten welke onder direct gebruik
en beheer van leverancier staan. Leverancier is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten wegens
transmissiefouten, storingen of niet-beschikbaarheid van deze faciliteiten, tenzij cliënt bewijst dat deze
schade of kosten het gevolg zijn van opzet of grove schuld van leverancier of diens leidinggevenden.
Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van telecommunicatiefaciliteiten
is leverancier gerechtigd cliënt toegang of identificatiecodes toe te wijzen. Leverancier kan
toegewezen toegangs- of identificatiecodes wijzigen. Cliënt behandelt de toegangscodes vertrouwelijk
en met zorg en maakt deze slechts aan geautoriseerde personeelsleden kenbaar. Leverancier is nimmer
aansprakelijk voor schade of kosten die het gevolg zijn van misbruik dat van toegangsof
identificatiecodes wordt gemaakt.
8. Leveringstermijnen
8.1 Alle door leverancier genoemde of overeengekomen (leverings)termijnen zijn naar beste weten
vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de overeenkomst aan leverancier bekend
waren. Leverancier spant zich er naar behoren voor in overeengekomen (leverings)termijnen zoveel
mogelijk in acht te nemen. De enkele overschrijding van een genoemde of overeengekomen
(leverings)termijn brengt leverancier niet in verzuim. In alle gevallen, derhalve ook indien partijen
schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste termijn zijn overeengekomen, komt leverancier wegens
tijdsoverschrijding eerst in verzuim nadat cliënt hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld. Leverancier
is niet gebonden aan al dan niet uiterste (leverings)termijnen die vanwege buiten zijn macht gelegen
omstandigheden die zich na het aangaan van de overeenkomst hebben voorgedaan, niet meer gehaald
kunnen worden. Evenmin is leverancier gebonden aan een al dan niet uiterste leveringstermijn als partij
en een wijziging van de inhoud of omvang van de overeenkomst (meerwerk, wijziging van
specificaties, etc.) zijn overeengekomen. Indien overschrijding van enige termijn dreigt, zullen
leverancier en cliënt zo spoedig mogelijk in overleg treden. Oorlogen behoren ook tot vertraging en leveringen
zullen 'on hold' worden gezet.
9. Beëindiging overeenkomst
9.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst slechts toe indien de
andere partij, steeds in alle gevallen na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke
ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming,
toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst.
9.2 Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging eindigt, voor
onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der partijen na goed overleg en onder opgave van
redenen door schriftelijke opzegging worden beëindigd. Indien tussen partijen geen uitdrukkelijke
opzegtermijn is overeengekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden
genomen. Partijen zullen wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.
9.3 In afwijking van wat de wet daaromtrent door middel van regelend recht heeft bepaald, kan cliënt
een overeenkomst van dienstverlening slechts opzeggen in de gevallen geregeld in deze voorwaarden.
9.4 Elk der partijen kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang geheel of
gedeeltelijk schriftelijk beëindigen indien de wederpartij -al dan niet voorlopig- surséance van betaling
wordt verleend, indien ten aanzien van wederpartij faillissement wordt aangevraagd of indien de
onderneming van de wederpartij wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van
reconstructie of samenvoeging van ondernemingen. Leverancier is wegens deze beëindiging nimmer
tot enige restitutie van reeds ontvangen gelden dan wel tot schade vergoeding gehouden. Ingeval van
faillissement van cliënt vervalt het recht tot gebruik van aan cliënt ter beschikking gestelde
programmatuur van rechtswege.
9.5 Indien cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 9.1 reeds prestaties ter
uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende
betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaan making zijn, tenzij cliënt bewijst dat leverancier ten
aanzien van die prestaties in verzuim is. Bedragen die leverancier vóór de ontbinding heeft
gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering van de overeenkomst reeds naar behoren heeft
verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde onverminderd
verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
10. Aansprakelijkheid van Leverancier; vrijwaring
10.1 De totale aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming
van de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van directe aantoonbare schade tot maximaal het bedrag van de voor
die overeenkomst bedongen prijs (excl. BTW). Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een
duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan één jaar, wordt de voor de overeenkomst bedongen
prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één jaar. In geen geval zal
de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan € 500.000 ((vijfhonderd duizend
Euro). Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: a. redelijke kosten die cliënt zou moeten maken
om de prestatie van leverancier aan de overeenkomst te laten beantwoorden; deze vervangende schade
wordt echter niet vergoed indien de overeenkomst door of op vordering van cliënt wordt ontbonden. b.
redelijke kosten die cliënt heeft gemaakt voor het noodgedwongen langer operationeel houden van zijn
oude systeem of systemen en daarmee samenhangende voorzieningen doordat leverancier op een voor
hem bindende uiterste leverdatum niet heeft geleverd, verminderd met eventuele besparingen die het
gevolg zijn van de vertraagde levering; c. redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en
de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de zin van
deze voorwaarden; d. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover
cliënt aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade in de zin van deze
voorwaarden.
10.2 De aansprakelijkheid van de fabrikant voor schade door dood of lichamelijk letsel of wegens
materiële beschadiging van zaken bedraagt totaal nimmer meer dan € 1.250.000 (één miljoen
tweehonderdvijftig duizend Euro).
10.3 Aansprakelijkheid van leverancier voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste
besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken
van afnemers van cliënt, verminking of verlies van data, schade verband houdende met het gebruik van
door cliënt aan leverancier voorgeschreven zaken, materialen of software van derden, schade verband
houdende met de inschakeling van door cliënt aan leverancier voorgeschreven toeleveranciers en alle
andere vormen van schade dan genoemd in artikel 10.1 en 10.2, uit welken hoofde dan ook, is
uitgesloten.
10.4 De in voorgaande leden van dit artikel 10 genoemde beperkingen komen te vervallen indien en
voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van leverancier of diens leidinggevenden.
10.5 De aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een
overeenkomst ontstaat in alle gevallen slechts indien cliënt leverancier onverwijld en deugdelijk
schriftelijk in gebreke stelt, waar bij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming wordt
gesteld, en leverancier ook na die termijn toerekenbaar te kort blijft schieten in de nakoming van zijn
verplichtingen. De ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving van
de tekortkoming te bevatten, zodat leverancier in staat is adequaat te reageren.
10.6 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schade vergoeding is steeds dat cliënt de schade
zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk bij leverancier meldt. Iedere vordering tot
schadevergoeding tegen leverancier vervalt door het enkele verloop van 24 maanden na het ontstaan
van de vordering.
10.7 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden wegens productaansprakelijkheid als
gevolg van een gebrek in een product of systeem dat door cliënt aan een derde is geleverd en dat mede
bestond uit door leverancier geleverde apparatuur, programmatuur of andere materialen, behoudens
indien en voor zover cliënt bewijst dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur, programmatuur of
andere materialen.
10.8 Het bepaalde in dit artikel geldt ook ten gunste van alle (rechts)personen waarvan leverancier zich
ter uitvoering van de overeenkomst bedient.
11. Overmacht
11.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien hij daartoe
verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan overmacht van
toeleveranciers van leverancier, het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers
die door cliënt aan leverancier zijn voorgeschreven even als gebrekkigheid van zaken, materialen,
programmatuur van derden waarvan het gebruik door cliënt aan leverancier is voorgeschreven.
11.2 Indien een overmachtssituatie langer dan negentig dagen heeft geduurd, hebben partijen het recht
om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding te beëindigen. Hetgeen reeds ingevolge de
overeenkomst gepresteerd is, wordt in dat geval naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar
overigens iets verschuldigd zullen zijn.
12 Toepasselijk recht en geschillen
12.1 De overeenkomsten tussen leverancier en cliënt worden beheerst door Nederlands recht.
Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 is uitgesloten.
12.2 Geschillen welke tussen leverancier en cliënt mochten ontstaan naar aanleiding van een tussen
leverancier en cliënt gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding van nadere overeenkomsten die
daarvan het gevolg zijn, worden beslecht door middel van arbitrage overeenkomstig het
Arbitragereglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag, een en ander
onverminderd het recht van partijen een voorziening in arbitraal kort geding te vragen en onverminderd
het recht der partijen tot het treffen van conservatoire rechtsmaat regelen.
12.3 Teneinde een minnelijke oplossing van een bestaand of mogelijk toekomstig geschil te beproeven,
kan de meest gerede partij steeds een ICT-mediation conform het ICTmediation reglement van de
Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag beginnen. ICT-mediation conform dit
reglement is gericht op bemiddeling door een of meer mediators. Deze procedure leidt niet tot een voor
partijen bindend oordeel. Deelname aan deze procedure geschiedt op basis van vrijwilligheid. Het
bepaalde in dit artikellid verzet zich er niet tegen dat een partij die dat wenst, de procedure van ICTmediation
passeert en al aanstonds de in artikel 12.2 genoemde geschillenregeling volgt.
COMPUTERSERVICE De in dit hoofdstuk “Bereikbaarheidservice” vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien leverancier diensten op
het gebied van bereikbaarheidservice verleent, waaronder wordt verstaan de automatische verwerking van
gegevens met behulp van door leverancier beheerde programmatuur en apparatuur.
12.4 Wanneer klant niet tevreden is over haar aankoop kan de klant zich niet berusten op 'koop op afstand'.
Wij werken niet met een webwinkel en leveren maatwerk.
Wanneer er een voertuig geleverd wordt inclusief kenteken dan is de klant overtuigd het voertuig te willen en
accepteren. De klant krijgt altijd de mogelijkheid een proefrit te doen en heeft wellicht deze op de dag van het
'op naam' zetten reeds gedaan. Na deze tenaamstelling wordt het voertuig zakelijk een zogenaamde 'marge'
voertuig en automatisch 'tweede hands'. Hij is dan ook niet meer als nieuw te verkopen.
De leverancier kan wel trachten het voertuig in haar netwerk aan te bieden om er een koper voor te gaan vinden.
12.5 Kunnen er uiteindelijk bepaalde kosten of accessoires niet worden geleverd dan kan er in overleg een zo
genaamde 'creditnota' worden aangemaakt. Dit bedrag wordt dan na 4 weken na datum creditnota verwerkt.
13 Duur
13.1 Indien de overeenkomst betrekking heeft op het periodiek of regelmatig verlenen van
computerservice, wordt de overeenkomst aangegaan voor de tussen partijen overeen gekomen duur, bij
gebreke waarvan een duur van één jaar geldt. De duur van de overeenkomst wordt telkenmale
stilzwijgend voor de duur van de oorspronkelijke periode verlengd, tenzij cliënt of leverancier de
overeenkomst schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het
einde van de betreffende periode.
14 Uitvoering van de werkzaamheden
14.1 Leverancier verricht de computerservice slechts in opdracht van cliënt. Indien leverancier
krachtens een bevoegd gegeven bevel van een overheidsinstantie computerservice verricht met
betrekking tot gegevens van cliënt of zijn personeel, zullen alle daaraan verbonden kosten aan cliënt in
rekening worden gebracht. Leverancier zal de computerservice met zorg verrichten overeenkomstig de
met cliënt schriftelijk vastgelegde procedures en afspraken.
14.2 Alle door leverancier te verwerken gegevens zullen over eenkomstig de door leverancier te stellen
voorwaarden door cliënt worden geprepareerd en aangeleverd. Cliënt zal de te verwerken gegevens
brengen naar en de resultaten van de verwerking ophalen van de plaats waar leverancier de
computerservice uitvoert. Transport en transmissie, op welke wijze dan ook, geschieden voor rekening
en risico van cliënt, ook indien deze door leverancier worden uitgevoerd of verzorgd.
14.3 Cliënt staat er voor in dat alle door hem aan leverancier ter uitvoering van de communicatie/
computerservice ter beschikking gestelde materialen, gegevens, programmatuur, procedures en
instructies steeds juist en volledig zijn en dat alle aan leverancier verstrekte informatiedragers
voldoen aan de specificaties van leverancier.
14.4 Alle door leverancier bij de computerservice gebruikte apparatuur, programmatuur en andere
zaken blijven het eigendom respectievelijk voorwerp van intellectuele en industriële eigendom van
leverancier, ook indien cliënt een vergoeding betaalt voor het ontwikkelen of aanschaffen ervan door
leverancier. Leverancier kan de van cliënt ontvangen producten en gegevens en de gegenereerde
resultaten van de verwerking onder zich houden totdat cliënt alle aan leverancier verschuldigde
bedragen betaald heeft. 14.5 Leverancier kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de
computerservice aanbrengen. Indien dergelijke wijzigingen een verandering van de bij cliënt geldende
procedures tot gevolg hebben, zal leverancier cliënt hierover zo tijdig mogelijk inlichten en komen de
kosten van deze verandering voor rekening van cliënt. In dat geval kan cliënt de overeenkomst
schriftelijk door opzegging beëindigen tegen de datum waarop de wijziging in werking treedt, tenzij
deze wijziging verband houdt met wijzigingen in relevante wetgeving of andere door bevoegde
instanties gegeven voorschriften of leverancier de kosten van deze wijziging voor zijn rekening neemt.
14.6 Leverancier spant zich er naar beste kunnen voor in dat de door hem bij de uitvoering van de
computerservice gebruikte programmatuur tijdig wordt aangepast aan wij zigingen in de door hem in
het kader van zijn dienstverlening beheerde Nederlandse wet- en regelgeving. Op verzoek zal
leverancier tegen zijn gebruikelijke tarieven cliënt adviseren over de gevolgen van deze aanpassingen
voor cliënt.
15. Beveiliging, privacy en bewaartermijnen
15.1 Leverancier voldoet aan de verplichtingen die uit hoofde van de wetgeving betreffende de
verwerking van persoonsgegevens als bewerker op hem rusten. Leverancier zal zorgdragen voor
passende technische en organisatorische maatregelen om (persoons)gegevens te beveiligen tegen
verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.
15.2 Cliënt staat ervoor in dat alle wettelijke voorschriften betreffende de verwerking van
persoonsgegevens, daar onder begrepen de voorschriften die bij of krachtens de Wet Bescherming
Persoonsgegevens zijn gegeven, stipt in acht worden genomen en dat alle voorgeschreven aan
meldingen zijn verricht en alle vereiste toestemmingen tot verwerking van persoonsgegevens zijn
verkregen. Cliënt zal leverancier alle terzake gevraagde informatie onverwijld schriftelijk verstrekken.
15.3 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van der den die jegens leverancier mochten
worden ingesteld wegens een niet aan leverancier toe te rekenen schending van de Wet Bescherming
Persoonsgegevens en/of andere wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens.
15.4 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden, waaronder overheidsinstellingen, die
jegens leverancier mochten worden ingesteld wegens schending van wetgeving inzake de wettelijke
bewaartermijnen.
16. Garantie
16.1 Leverancier is niet verantwoordelijk voor controle van de juistheid en volledigheid van de
resultaten van de bereikbaarheidsservice. Cliënt zal na ontvangst deze resultaten zelf controleren. Leverancier
staat er niet voor in dat de service foutloos of zonder onderbrekingen wordt verleend. Indien
gebreken in de resultaten van de service een direct gevolg zijn van producten,
programmatuur, informatiedragers, procedures of bedieningshandelingen waarvoor leverancier uit
hoofde van de overeenkomst uitdrukkelijk verantwoordelijk is, zal leverancier de service
herhalen teneinde naar beste vermogen deze onvolkomenheden te herstellen, mits cliënt
de onvolkomenheden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één week na ontvangst van de
resultaten van de service, schriftelijk en gedetailleerd aan leverancier kenbaar maakt. Slechts
indien gebreken in de service aan leverancier toerekenbaar zijn, wordt de herhaling gratis
uitgevoerd. Indien gebreken niet zijn toe te rekenen aan leverancier en/of de gebreken het gevolg zijn
van fouten of onvolkomenheden van cliënt, zoals het aanleveren van onjuiste of onvolledige
informatie, zal leverancier de kosten van een eventuele herhaling volgens zijn gebruikelijke tarieven
aan cliënt in rekening brengen. Indien herstel van aan leverancier toerekenbare gebreken technisch of
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal leverancier de voor de betreffende service door cliënt
verschuldigde bedragen crediteren, zonder verder of anderszins jegens cliënt aansprakelijk te zijn. Aan
cliënt komen geen andere rechten wegens gebreken in de service toe dan die welke in deze
garantieregeling zijn beschreven. DIENSTVERLENING De in dit hoofdstuk “Dienstverlening”
vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van
toepassing indien leverancier diensten verleent, zoals advisering, toepasbaarheidsonderzoek,
consultancy, opleidingen, cursussen, trainingen, ondersteuning, detachering, hosting, het ontwerpen,
ontwikkelen, implementeren of beheren van programmatuur, websites of informatiesystemen en
dienstverlening met betrekking tot netwerken. Deze bepalingen laten de in deze algemene voorwaarden
opgenomen bepalingen betreffende specifieke diensten, zoals bereikbaarheidsservice, de ontwikkeling van
programmatuur en onderhoud, onverlet.
17 Uitvoering
17.1 Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen de dienstverlening met zorg uit te voeren, in
voorkomend geval overeenkomstig de met cliënt schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures. Alle
diensten van leverancier worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij en voor
zover in de schriftelijke overeenkomst leverancier uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd en het
betreffende resultaat tevens met voldoende bepaald heid is omschreven. Eventuele afspraken
betreffende een serviceniveau worden steeds slechts schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen.
17.2 Indien is overeengekomen dat de dienstverlening in fasen zal plaatsvinden, is leverancier
gerechtigd de aanvang van de diensten die tot een fase behoren uit te stellen tot dat cliënt de resultaten
van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
17.3 Slechts indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen, is leverancier gehouden bij de
uitvoering van de dienstverlening tijdige en verantwoord gegeven aanwijzingen van cliënt op te volgen.
Leverancier is niet verplicht aanwijzingen op te volgen die de inhoud of omvang van de
overeengekomen dienstverlening wijzigen of aanvullen; indien dergelijke aanwijzingen echter worden
opgevolgd, zullen de desbetreffende werkzaamheden worden vergoed conform artikel 18.
17.4 Indien een overeenkomst tot dienstverlening is aangegaan met het oog op uitvoering door een
bepaalde per soon, is leverancier steeds gerechtigd na overleg met cliënt deze persoon te vervangen
door een of meer andere personen met dezelfde kwalificaties. 17.5 Bij gebreke van een uitdrukkelijk
overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op door leverancier
verleende diensten eens per kalendermaand achteraf verschuldigd.
18. Wijziging en meerwerk
18.1 Indien leverancier op verzoek of met voorafgaande instemming van cliënt werkzaamheden of
andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de overeengekomen
dienstverlening vallen, zullen deze werkzaamheden of prestaties door cliënt worden vergoed volgens
de gebruikelijke tarieven van leverancier. Van meerwerk is eveneens sprake indien een
systeemanalyse, een ontwerp of specificaties worden uitgebreid of gewijzigd. Leverancier is nimmer
verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en hij kan verlangen dat daarvoor een afzonderlijke
schriftelijke overeenkomst wordt gesloten
18.2 Cliënt aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties als bedoeld in artikel 18.1 het
overeengekomen of verwachte tijdstip van voltooiing van de dienstverlening, en de wederzijdse
verantwoordelijkheden van cliënt en leverancier, kunnen worden beïnvloed. Het feit dat zich tijdens de
uitvoering van de overeenkomst (de vraag naar) meer werk voordoet, is voor cliënt nimmer grond voor
ontbinding of beëindiging van de overeenkomst.
18.3 Voor zover voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken, zal leverancier cliënt
desgevraagd tevoren schriftelijk informeren over de financiële consequenties van die extra
werkzaamheden of prestaties.
19. Opleidingen, cursussen en trainingen
19.1 Voor zover de dienstverlening van leverancier bestaat uit het verzorgen van een opleiding, cursus
of training, kan leverancier steeds vóór de aanvang daarvan de terzake verschuldigde betaling
verlangen. De gevolgen van een annulering van deelname aan een opleiding, cursus of training worden
beheerst door de bij leverancier gebruikelijke regels.
19.2 Indien het aantal aanmeldingen daartoe naar het oordeel van leverancier aanleiding geeft, is
leverancier gerechtigd de opleiding, cursus of training te combineren met één of meer andere
opleidingen, cursussen of trainingen, of deze op een latere datum of een later tijdstip te laten
plaatsvinden.
20. Detachering
20.1 Van detachering in de zin van deze voorwaarden is sprake als leverancier een medewerker
(hierna: de gedetacheerde medewerker) aan cliënt ter beschikking stelt teneinde deze medewerker
onder toezicht en leiding c.q. regie van cliënt werkzaamheden te laten uitvoeren.
20.2 Leverancier spant zich er voor in dat de gedetacheerde medewerker gedurende de duur van de
overeenkomst beschikbaar blijft, onverminderd het gestelde in artikel 17.4 inzake vervanging.
20.3 Cliënt is gerechtigd om vervanging van de gedetacheerde medewerker te verzoeken (i) indien de
gedetacheerde medewerker aantoonbaar niet aan uitdrukkelijk overeengekomen kwaliteitseisen voldoet
en cliënt dit binnen drie werkdagen na de aanvang van de werkzaamheden schriftelijk aan leverancier
kenbaar maakt, dan wel (ii) ingeval van langdurige ziekte of uitdiensttreding van de gedetacheerde
medewerker. Leverancier zal aan het verzoek onverwijld met prioriteit aandacht geven. Leverancier
staat er niet voor in dat vervanging steeds mogelijk is. Indien vervanging niet of niet aanstonds
mogelijk is, vervallen de aanspraken van cliënt op verdere nakoming van de overeenkomst evenals alle
aanspraken van cliënt wegens niet-nakoming van de overeenkomst. Betalingsverplichtingen van cliënt
betreffende de verrichte werkzaamheden blijven in stand.
20.4 Leverancier is gehouden tot tijdige en volledige afdracht van de voor de gedetacheerde
medewerker in verband met de overeenkomst te betalen loonbelasting en (voorschot-) premies voor
sociale verzekeringen. Leverancier vrijwaart cliënt voor alle wettelijke aanspraken van de
belastingdienst respectievelijk sociale verzekeringsinstanties met betrekking tot belastingen en sociale
verzekeringspremies welke direct samenhangen met de terbeschikkingstelling door leverancier van de
gedetacheerde medewerker (de zgn. inlenersaansprakelijkheid), mits cliënt de afwikkeling van de
betreffende aanspraken geheel aan leverancier overlaat, hem daarbij alle medewerking verleent en hem
alle benodigde informatie en, indien door leverancier gewenst, procesvolmachten verstrekt.
20.5 Leverancier aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de selectie van de medewerker dan wel voor
de resultaten van werkzaamheden die onder toezicht en leiding c.q. regie van cliënt tot stand zijn
gekomen. ONTWIKKELING VAN PROGRAMMATUUR De in dit hoofdstuk “Ontwikkeling van
programmatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene
voorwaarden en de bijzondere bepalingen uit het hoofdstuk “Dienstverlening”, van toepassing indien
leverancier in opdracht van cliënt programmatuur ontwikkelt en deze eventueel installeert. Op deze
programmatuur is ook het hoofdstuk “Gebruik en onderhoud van programmatuur” van toepassing,
behalve voor zover daarvan in dit hoofdstuk wordt afgeweken. De in dit hoofdstuk bedoelde rechten en
verplichtingen hebben uitsluitend betrekking op computerprogrammatuur in een voor een
gegevensverwerkende machine leesbare vorm en vastgelegd op voor een zodanige machine leesbaar
materiaal, alsmede op de daarbij behorende documentatie. Daar waar in dit hoofdstuk over
programmatuur wordt gesproken, zijn daarmee tevens bedoeld websites.
21. Ontwikkeling van programmatuur
21.1 Indien niet reeds bij het aangaan van de overeenkomst specificaties of een ontwerp van de te
ontwikkelen programmatuur aan leverancier ter hand zijn gesteld, zullen partijen in overleg schriftelijk
specificeren welke programmatuur ontwikkeld zal worden en op welke manier dit zal geschieden.
Leverancier zal de ontwikkeling van de programmatuur met zorg uitvoeren op basis van de door cliënt
te verstrekken gegevens, voor de juistheid, volledigheid en consistentie waarvan cliënt instaat. Indien
partijen het gebruik van een ontwikkelingsmethode zijn overeengekomen die zich er door kenmerkt dat
het ontwerpen en/of het ontwikkelen van onderdelen van de programmatuur onderworpen is aan een
nadere, tijdens de uitvoering van de overeenkomst te bepalen prioriteitstelling, zal deze
prioriteitstelling steeds in overleg tussen partijen tot stand komen.
21.2 Leverancier is gerechtigd, doch niet verplicht, de juist heid, volledigheid of consistentie van de
aan hem ter beschikking gestelde gegevens, specificaties of ontwerpen te onderzoeken en bij
constatering van eventuele onvolkomenheden de overeengekomen werkzaamheden op te schorten
totdat cliënt de betreffende onvolkomenheden heeft weggenomen.
21.3 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verkrijgt cliënt slechts het recht tot gebruik van de
programmatuur in zijn eigen bedrijf of organisatie. Slechts indien envoor zover dit uitdrukkelijk
schriftelijk is overeengekomen, kan de broncode van de programmatuur en de bij de ontwikkeling van
de programmatuur gemaakte technische documentatie aan cliënt ter beschikking worden gesteld, in
welk geval cliënt gerechtigd zal zijn in deze programma tuur wijzigingen aan te brengen. Indien
leverancier in rechte gehouden wordt de broncode en/of de technische documentatie aan cliënt ter
beschikking te stellen, kan leverancier daarvoor een redelijke vergoeding verlangen.
22. Aflevering, installatie en acceptatie
22.1 Leverancier zal de te ontwikkelen programmatuur aan cliënt zoveel mogelijk conform de
schriftelijk vastgelegde specificaties afleveren en installeren, dit laatste slechts indien een door
leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen. Bij gebreke van uitdrukkelijke
afspraken daaromtrent zal cliënt zelf de programmatuur installeren, inrichten, parametriseren, tunen en
indien nodig de daarbij gebruikte apparatuur en gebruiksomgeving aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk
anders overeengekomen is leverancier niet verplicht tot het uitvoeren van dataconversie.
22.2 Indien een acceptatietest is overeengekomen, bedraagt de testperiode veertien dagen na aflevering
of, indien een door leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, na voltooiing
van de installatie. Gedurende de testperiode is het cliënt niet toegestaan de programmatuur voor
productieve of operationele doeleinden te gebruiken. Leverancier kan steeds verlangen, derhalve ook
indien zulks niet uitdrukkelijk is overeengekomen, dat cliënt met voldoende gekwalificeerd personeel
een deugdelijke test van voldoende omvang en diepgang uitvoert op (tussen-)resultaten van de
ontwikkelingswerkzaamheden en dat de testresultaten schriftelijk, overzichtelijk en begrijpelijk aan
leverancier worden gerapporteerd.
22.3 De programmatuur zal tussen partijen gelden als geaccepteerd: a. indien tussen partijen niet een
acceptatietest is overeengekomen: bij de aflevering of, indien een door leverancier uit te voeren
installatie schriftelijk is overeengekomen, bij de voltooiing van de installatie, danwel b. indien tussen
partijen een acceptatietest is overeengekomen: op de eerste dag na de testperiode, dan wel c. indien
leverancier vóór het einde van de testperiode een testrapport als bedoeld in artikel 22.5 ontvangt: op het
moment dat de in dat testrapport genoemde fouten in de zin van artikel 6.6 zijn hersteld, onverminderd
de aanwezigheid van onvolkomenheden die volgens artikel 22.6 aan acceptatie niet in de weg staan. In
afwijking hiervan zal de programmatuur, indien cliënt daarvan vóór het moment van een uitdrukkelijke
acceptatie enig gebruik voor productieve of operationele doeleinden maakt, gelden als volledig
geaccepteerd vanaf de aanvang van dat gebruik.
22.4 Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest blijkt dat de programmatuur fouten
bevat die de voortgang van de acceptatietest belemmeren, zal cliënt leverancier hierover schriftelijk
gedetailleerd informeren, in welk geval de testperiode onderbroken wordttotdat de programmatuur
zodanig is aangepast dat die belemmering is opgeheven.
22.5 Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest blijkt dat de programmatuur fouten
in de zin van artikel 6.6 bevat, zal cliënt leverancier uiterlijk op de laatste dag van de testperiode door
middel van een schriftelijk en gedetailleerd testrapport over de fouten informeren. Leverancier zal zich
naar beste vermogen inspannen de bedoelde fouten binnen een redelijke termijn te herstellen, waarbij
leverancier gerechtigd is tijdelijke oplossingen, programmaomwegen of probleemvermijdende
restricties in de programmatuur aan te brengen.
22.6 Acceptatie van de programmatuur mag niet worden onthouden op andere gronden dan die welke
verband houden met de tussen partijen uitdrukkelijk overeengekomen specificaties en voorts niet
wegens het bestaan van kleine fouten, zijnde fouten die operationele of productieve ingebruikname van
de programmatuur redelijkerwijs niet in de weg staan, onverminderd de verplichting van leverancier
om deze kleine fouten in het kader van de garantieregeling van artikel 25, indien toepasselijk, te
herstellen. Acceptatie mag voorts niet worden onthouden met betrekking tot aspecten van de
programmatuur die slechts subjectief beoordeeld kunnen worden, zoals de vormgeving van
gebruikersinterfaces.
22.7 Indien de programmatuur in fasen en/of onderdelen wordt afgeleverd en getest, laat de nietacceptatie
van een bepaalde fase en/of onderdeel een eventuele acceptatie van een eerdere fase en/of
een ander onderdeel onverlet.
22.8 Acceptatie van de programmatuur op een der wijzen als bedoeld in artikel 22.3 heeft tot gevolg
dat leverancier ten volle gekweten is voor de nakoming van zijn verplichtingen inzake de ontwikkeling
en terbeschikkingstelling van de programmatuur en, indien in voorkomend geval tevens de installatie
door leverancier is overeengekomen, van zijn verplichtingen inzake de installatie van de program
matuur. Acceptatie van de programmatuur doet niets af aan de rechten van cliënt op grond van artikel
22.6 betreffende kleine gebreken en artikel 25 betreffende garantie.
22.9 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die
betrekking hebben op het ontwikkelen van de programmatuur, verschuldigd bij de aflevering van de
programmatuur dan wel, indien in voorkomend geval tevens een door leverancier uit te voeren
installatie schriftelijk is overeengekomen, bij voltooiing van de installatie. GEBRUIK EN
ONDERHOUD VAN PROGRAMMATUUR De in dit hoofdstuk “Gebruik en onderhoud van
programmatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene
voorwaarden, van toepassing op alle door leverancier ter beschikking gestelde programmatuur. De in
dit hoofdstuk bedoelde rechten en verplichtingen hebben uitsluitend betrekking op
computerprogrammatuur in een voor een gegevensverwerkende machine leesbare vorm en vastgelegd
op voor een zodanige machine leesbaar materiaal, alsmede op daarbij behorende documentatie, alles
met inbegrip van eventueel door leverancier te verstrekken nieuwe versies. Daar waar in dit hoofdstuk
over programmatuur wordt gesproken, zijn daarmee tevens bedoeld websites.
23. Gebruiksrecht
23.1 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verleent leverancier cliënt het niet-exclusieve recht tot het
gebruik van de programmatuur. Cliënt zal de tussen partijen overeengekomen gebruiksbeperkingen
steeds stipt naleven. Onverminderd het overigens in deze algemene voor waarden bepaalde omvat het
gebruiksrecht van cliënt uit sluitend het recht de programmatuur te laden en uit te voeren.
23.2 De programmatuur mag door cliënt uitsluitend in zijn eigen bedrijf of organisatie worden gebruikt
op de ene verwerkingseenheid en voor een bepaald aantal of soort gebruikers of aansluitingen
waarvoor het gebruiksrecht is verstrekt. Voor zover daaromtrent niets anders is overeengekomen,
gelden de verwerkingseenheid van cliënt waar op de programmatuur voor het eerst is gebruikt en het
aantal aansluitingen dat op het moment van eerste gebruik op die verwerkingseenheid is aangesloten,
als verwerkingseenheid en aantal aansluitingen waarvoor het gebruiksrecht is verstrekt. Bij eventuele
storing van de bedoelde verwerkingseenheid kan de programmatuur voor de duur van de storing op een
andere verwerkingseenheid worden gebruikt. Het gebruiksrecht kan betrekking hebben op meerdere
verwerkingseenheden voor zover dat uit de overeenkomst uitdrukkelijk blijkt.
23.3 Het gebruiksrecht is niet overdraagbaar. Het is cliënt niet toegestaan de programmatuur en dragers
waarop deze is vastgelegd te verkopen, te verhuren, te sublicentiëren, te vervreemden of daarop
beperkte rechten te verlenen of op welke wijze of voor welk doel dan ook ter beschikking van een
derde te stellen, een derde al dan niet op afstand toegang te geven tot de programmatuur of de
programmatuur bij een derde ter hosting onder te brengen, ook niet indien de betreffende derde de
programmatuur uit sluitend ten behoeve van cliënt gebruikt. Cliënt zal de programmatuur niet wijzigen
anders dan in het kader van het herstellen van fouten. Cliënt zal de programmatuur niet gebruiken in
het kader van de verwerking van gegevens ten behoeve van derden (‘time-sharing’). De bron-code van
de programmatuur en de bij de ontwikkeling van de programmatuur voortgebrachte technische
documentatie worden niet aan cliënt ter beschikking gesteld, ook niet indien cliënt bereid is voor deze
terbeschikkingstelling een financiële vergoeding te voldoen. Cliënt erkent dat de broncode een
vertrouwelijk karakter heeft en dat deze bedrijfsgeheimen van leverancier bevat.
23.4 Onverwijld na het einde van het gebruiksrecht van de programmatuur zal cliënt alle in zijn bezit
zijnde exemplaren van de programmatuur aan leverancier retourneren. Indien partijen zijn
overeengekomen dat cliënt bij het einde van het gebruiksrecht de betreffende exemplaren zal
vernietigen, zal cliënt van zodanige vernietiging leverancier onverwijld schriftelijk melding maken.
24. Aflevering, installatie en acceptatie
24.1 Leverancier zal de programmatuur op de overeengekomen soort en formaat informatiedragers aan
cliënt afleveren en, indien een door leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen,
de programmatuur bij cliënt installeren. Bij gebreke van uitdrukkelijke afspraken daar omtrent zal
cliënt zelf de programmatuur installeren, inrichten, parametriseren, tunen en indien nodig de daar bij
gebruikte apparatuur en gebruiksomgeving aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen is
leverancier niet verplicht tot het uitvoeren van dataconversie.
24.2 Indien tussen partijen schriftelijk een acceptatietest is overeengekomen is het bepaalde in de
artikelen 22.2 tot en met 22.7 van overeenkomstige toepassing. Indien partijen geen acceptatietest zijn
overeengekomen, aanvaardt cliënt de programmatuur in de staat waarin deze zich op het moment van
aflevering bevindt, derhalve met alle zichtbare en onzichtbare fouten en andere gebreken,
onverminderd de verplichtingen van leverancier ingevolge de garantie van artikel 25. In alle gevallen
geldt het bepaalde in artikel 22.8 onverminderd.
24.3 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die
betrekking hebben op de terbeschikkingstelling van programmatuur en het recht tot gebruik van de
programmatuur verschuldigd bij de aflevering van de programmatuur dan wel, indien in voorkomend
geval tevens een door leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, bij voltooiing
van de installatie.
25 Garantie
25.1 Leverancier zal zich naar beste vermogen ervoor inspannen fouten in de programmatuur in de zin
van artikel 6.6 binnen een redelijke termijn te herstellen indien deze binnen een periode van drie
maanden na aflevering, of, indien tussen partijen een acceptatietest is overeengekomen, binnen drie
maanden na acceptatie gedetailleerd omschreven schriftelijk bij leverancier zijn gemeld. Leverancier
garandeert niet dat de programmatuur zonder onderbreking, fouten of overige gebreken zal werken of
dat alle fouten en overige gebreken worden verbeterd. Het herstel wordt gratis uitgevoerd, tenzij de
programmatuur in opdracht van cliënt is ontwikkeld anders dan voor een vaste prijs, in welk geval
leverancier volgens zijn gebruikelijke tarieven de kosten van herstel in rekening zal brengen.
Leverancier kan volgens zijn gebruikelijke tarieven de kosten van herstel in rekening brengen indien
sprake is van gebruiksfouten of onoordeelkundig gebruik van cliënt of van andere niet aan leverancier
toe te rekenen oorzaken of indien de fouten bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest
hadden kunnen worden vastgesteld. Herstel van verminkte of verloren gegane gegevens valt niet onder
de garantie. De garantieverplichting vervalt indien cliënt zonder schriftelijke toestemming van
leverancier wijzigingen in de programmatuur aan brengt of laat aanbrengen, welke toestemming niet op
onredelijke gronden zal worden onthouden.
25.2 Herstel van fouten zal geschieden op een door leverancier te bepalen locatie. Leverancier is
gerechtigd tijde lijke oplossingen dan wel programmaomwegen of probleem vermijdende restricties in
de programmatuur aan te brengen.
25.3 Leverancier heeft geen verplichting inzake herstel voor fouten die na afloop van de in artikel 25.1
bedoelde garantieperiode zijn gemeld, tenzij tussen partijen een onderhoudsovereenkomst is afgesloten
welke een zodanige plicht tot herstel omvat.
26 Onderhoud
26.1 Indien voor de programmatuur een onderhoudsovereenkomst is gesloten of indien in de
gebruiksvergoeding van de programmatuur onderhoud is inbegrepen, zal cliënt overeenkomstig de
gebruikelijke procedures van leverancier geconstateerde fouten in de programmatuur gedetailleerd aan
leverancier melden. Na ontvangst van de melding zal leverancier zich naar beste vermogen inspannen
fouten in de zin van artikel 6.6 te herstellen en/of verbeteringen aan te brengen in latere nieuwe versies
van de programmatuur. De resultaten zullen afhankelijk van de urgentie op de door leverancier te
bepalen wijze en termijn aan cliënt ter beschikking worden gesteld. Leverancier is gerechtigd tijdelijke
oplossingen dan wel programmaomwegen of probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan
te brengen. Bij gebreke van uit drukkelijke afspraken daaromtrent zal cliënt zelf de gecorrigeerde
programmatuur dan wel de beschikbaar gestelde nieuwe versie installeren, inrichten, parametriseren,
tunen en indien nodig de daarbij gebruikte apparatuur en gebruiksomgeving aanpassen. Tenzij
uitdrukkelijk anders overeengekomen is leverancier niet verplicht tot het uitvoeren van dataconversie.
26.2 Leverancier staat er niet voor in dat de programmatuur zonder onderbreking, fouten of andere
gebreken zal werken of dat alle fouten of andere gebreken worden verbeterd.
26.3 Leverancier kan de kosten van herstel volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening brengen
indien sprake is van gebruiksfouten of onoordeelkundig gebruik of van andere niet aan leverancier toe
te rekenen oorzaken of indien de programmatuur door anderen dan leverancier is gewijzigd. Herstel
van verminkte of verloren gegane gegevens valt niet onder onderhoud.
26.4 Indien een onderhoudsovereenkomst is gesloten, zal leverancier bij het beschikbaar komen van
verbeterde versies van de programmatuur deze aan cliënt ter beschikking stellen. Drie maanden na het
beschikbaar stellen van een verbeterde versie is leverancier niet meer verplicht tot het herstellen van
eventuele fouten in de oude versie en tot het verlenen van ondersteuning met betrekking tot een oude
versie. Voor het ter beschikking stellen van een versie met nieuwe mogelijkheden en functies kan
leverancier van cliënt verlangen dat deze een nieuwe overeenkomst met leverancier aangaat en dat voor
de terbeschikkingstelling een nieuwe vergoeding wordt betaald.
26.5 Indien cliënt niet gelijktijdig met het aangaan van de over eenkomst tot terbeschikkingstelling van
de programmatuur een onderhoudsovereenkomst met leverancier is aangegaan, kan leverancier niet
gehouden worden op een later moment alsnog een onderhoudsovereenkomst aan te gaan.
26.6 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die
betrekking hebben op onderhoud van programmatuur voor aanvang van de onderhoudsperiode
verschuldigd.
27. Programmatuur van toeleverancier
27.1 Indien en voor zover leverancier programmatuur van der den aan cliënt ter beschikking stelt,
zullen, mits dat door leverancier schriftelijk aan cliënt is meegedeeld, voor wat betreft die
programmatuur de voorwaarden van die derden van toepassing zijn met terzijdestelling van het
bepaalde in deze voorwaarden. Cliënt aanvaardt de bedoelde voor waarden van derden. Deze
voorwaarden liggen voor cliënt ter inzage bij leverancier en leverancier zal deze voorwaarden aan
cliënt op zijn verzoek kosteloos toezenden. Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van derden
in de verhouding tussen cliënt en leverancier om welke reden dan ook geacht worden niet van
toepassing te zijn of buiten toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze algemene
voorwaarden onverkort. VERKOOP VAN APPARATUUR De in dit hoofdstuk “Verkoop van
apparatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen uit deze algemene voorwaarden,
van toepassing indien leverancier apparatuur aan cliënt verkoopt. Voor zover de strekking van de
navolgende bepalingen zich daar niet tegen verzet zijn onder het begrip ‘apparatuur’ tevens losse
onderdelen van apparatuur begrepen.
28. Selectie van apparatuur, aflevering en risico
28.1 Cliënt draagt het risico van de selectie van de gekochte apparatuur. Leverancier staat er niet voor
in dat de apparatuur geschikt is voor het door cliënt beoogde gebruik, tenzij in de schriftelijke
koopovereenkomst tussen partijen de gebruiksdoeleinden duidelijk en zonder voorbehoud zijn
gespecificeerd.
28.2 De door leverancier aan cliënt verkochte apparatuur zal aan cliënt worden afgeleverd op de plaats
van het magazijn van leverancier. Slechts indien dit schriftelijk is over eengekomen, zal leverancier de
aan cliënt verkochte apparatuur afleveren of doen afleveren op een door cliënt aan te wijzen plaats.
Leverancier zal cliënt zo mogelijk tijdig vóór de aflevering in kennis stellen van het tijdstip waarop hij
of de ingeschakelde vervoerder voornemens is de apparatuur af te leveren. De door leverancier
aangegeven aflevertijden zijn steeds indicatief.
28.3 Aflevering van apparatuur geschiedt op de overeengekomen plaats tegen de overeengekomen
koopprijs. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn in de koopprijs van de apparatuur niet
begrepen de kosten van vervoer, verzekering, takel- en hijswerk, inhuur van tijdelijke voor zieningen
e.d..
28.4 Het risico van verlies, diefstal en beschadiging van de apparatuur gaat over op cliënt bij aflevering
aan cliënt. Indien ten behoeve van de aflevering, al dan niet op verzoek of instructie van cliënt, gebruik
wordt gemaakt van een ver voerder, gaat het risico van verlies, diefstal en beschadiging van de
apparatuur echter reeds over op cliënt op het moment van afgifte van de apparatuur aan de vervoerder.
28.5 Leverancier zal de apparatuur verpakken volgens de bij hem geldende gebruikelijke maatstaven.
Indien cliënt een bijzondere wijze van verpakking verlangt, zullen de daar aan verbonden meerkosten
voor zijn rekening zijn. Cliënt zal met verpakkingen die vrijkomen bij de door leveran cier geleverde
producten, handelen op een wijze die in overeenstemming is met de daarvoor geldende
overheidsvoorschriften. Cliënt vrijwaart leverancier voor aan spraken van derden wegens niet-naleving
van dergelijke voorschriften.
29. Omgevingseisen en installatie
29.1 Cliënt draagt zorg voor een omgeving die voldoet aan de door leverancier in voorkomend geval
gespecificeerde vereisten voor de apparatuur (bijv. betreffende temperatuur, luchtvochtigheid,
technische omgevingseisen e.d.).
29.2 Indien partijen dit schriftelijk uitdrukkelijk zijn overeengekomen, zal leverancier de apparatuur
installeren of laten installeren. In de eventuele verplichting tot installatie van apparatuur door
leverancier is niet inbegrepen de verplichting tot het installeren van programmatuur of tot het uitvoeren
van dataconversie.
29.3 Indien leverancier zich heeft verbonden tot installatie zal cliënt vóór aflevering van de apparatuur
een passende installatieplaats met alle noodzakelijke faciliteiten, zoals bekabeling en
telecommunicatiefaciliteiten, ter beschikking stellen en alle voor de installatie noodzakelijke instructies
van leverancier opvolgen.
29.4 Cliënt zal leverancier voor de uitvoering van de noodzakelijke werkzaamheden toegang verlenen
tot de plaats van installatie gedurende de normale werkdagen en -uren van leverancier.
30 Garantie
30.1 Leverancier zal zich er naar beste vermogen voor inspannen eventuele materiaal- en
fabricagefouten in de apparatuur, alsmede in onderdelen die door leverancier in het kader van garantie
of onderhoud zijn geleverd, binnen redelijke termijn kosteloos te herstellen indien deze binnen een
periode van drie maanden na aflevering gedetailleerd omschreven bij leverancier zijn gemeld. Indien
herstel naar het redelijk oordeel van leverancier niet mogelijk is, herstel te lang gaat duren of als aan
herstel onevenredig hoge kosten zijn verbonden, is leverancier gerechtigd de apparatuur kosteloos te
vervangen door andere, soortgelijke maar niet noodzakelijkerwijs identieke, apparatuur. Dataconversie
die noodzakelijk is als gevolg van herstel of vervanging valt buiten de garantie. Alle vervangen
onderdelen worden eigendom van leverancier. De garantieverplichting vervalt indien de materiaal- of
fabricagefouten geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig
gebruik, van buiten komende oorzaken zoals brand- of waterschade, of indien cliënt zonder
toestemming van leverancier wijzigingen in de apparatuur of in de onderdelen die door leverancier in
het kader van garantie of onderhoud zijn geleverd, aanbrengt of doet aanbrengen. Leverancier zal een
zodanige toestemming niet op onredelijke gronden onthouden.
30.2 Werkzaamheden en kosten van herstel buiten het kader van deze garantie zullen door leverancier
in rekening worden gebracht conform zijn gebruikelijke tarieven.
30.3 Leverancier heeft geen verplichting inzake herstel voor fouten die na afloop van de in artikel 30.1
bedoelde garantieperiode zijn gemeld, tenzij tussen partijen een onderhoudsovereenkomst is afgesloten
welke een zodanige plicht tot herstel omvat.
31. Apparatuur van toeleverancier
31.1 Indien en voor zover leverancier apparatuur van derden aan cliënt levert, zullen, mits dat door
leverancier schriftelijk aan cliënt is meegedeeld, voor wat betreft die apparatuur de voorwaarden van
die derden van toepassing zijn, met terzijdestelling van de daarvan afwijkende bepalingen in deze
voorwaarden. Cliënt aanvaardt de bedoelde voor waarden van derden. Deze voorwaarden liggen voor
cliënt ter inzage bij leverancier en leverancier zal deze aan cliënt kosteloos op zijn verzoek toezenden.
Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van derden in de verhouding tussen cliënt en
leverancier om welke reden dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of buiten toepassing
worden verklaard, geldt het bepaalde in deze algemene voorwaarden onverkort. ONDERHOUD VAN
APPARATUUR De in dit hoofdstuk “Onderhoud van apparatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien leverancier en cliënt een
overeenkomst voor onderhoud van apparatuur hebben gesloten.
32. Duur van de onderhoudsverplichting
32.1 De overeenkomst voor onderhoud van apparatuur wordt aangegaan voor de tussen partijen
overeengekomen duur, bij gebreke waarvan een duur van één jaar geldt.
32.2 De duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwij gend voor de oorspronkelijke periode
verlengd, tenzij cliënt of leverancier de overeenkomst schriftelijk beëindigt met inachtneming van een
opzegtermijn van drie maanden voor het einde van de betreffende periode.
33. Onderhoud
33.1 De inhoud en omvang van de door leverancier te leveren onderhoudsdiensten en de eventueel
bijbehorende service niveaus zullen in een schriftelijke overeenkomst tussen partijen worden
vastgelegd. Bij gebreke daarvan is leverancier verplicht zich ervoor in te spannen naar beste vermogen
storingen die naar behoren door cliënt bij leverancier zijn gemeld, binnen een redelijke termijn te
verhelpen. Onder ‘storing’ wordt in dit hoofdstuk verstaan het niet of niet zonder onderbreking voldoen
aan de door leverancier schriftelijk uitdrukkelijk kenbaar gemaakte specificaties van de apparatuur.
Van een storing is alleen sprake indien cliënt deze kan aantonen en deze kan worden gereproduceerd.
33.2 Het onderhoud wordt verricht tijdens de bij leverancier geldende werkdagen en werkuren.
33.3 Leverancier behoudt zich onder meer het recht voor om zijn onderhoudsverplichtingen op te
schorten voor de tijd dat zich op de plaats van de opstelling van de apparatuur omstandigheden
voordoen die, naar het oordeel van leverancier, risico’s ten aanzien van de veiligheid of gezondheid
van medewerkers van leverancier met zich meebrengen.
33.4 Leverancier draagt zorg voor het actueel houden van zijn expertise omtrent de apparatuur.
Leverancier zal alle relevante gegevens omtrent de aan de apparatuur verrichte werkzaamheden
registreren en vastleggen in zijn administratie. Leverancier zal cliënt op eerste verzoek inzage
verschaffen in de aldus vastgelegde gegevens.
33.5 Vervanging van onderdelen geschiedt indien dit naar het oordeel van leverancier noodzakelijk is
om storingen te herstellen of te voorkomen. De vervangen onderdelen worden c.q. blijven eigendom
van leverancier.
34. Onderhouds- en gebruiksvoorwaarden
34.1 Cliënt zal, onmiddellijk na het optreden van een storing aan de apparatuur, leverancier daarvan in
kennis stellen door middel van een door een ter zake kundige mede werker van cliënt opgestelde
gedetailleerde omschrijving van de storing. Cliënt is gehouden het personeel van leverancier of door
leverancier aangewezen derden toegang te verschaffen tot de plaats van de apparatuur, alle overige
noodzakelijke medewerking te verlenen en de apparatuur aan leverancier ten behoeve van de onder
houdswerkzaamheden ter beschikking te stellen.
34.2 Op verzoek van leverancier zal een ter zake kundige werknemer van cliënt voor raadpleging bij
onderhouds werkzaamheden aanwezig zijn. Cliënt heeft het recht bij alle ten behoeve van cliënt uit te
voeren werkzaamheden aanwezig te zijn.
34.3 Cliënt is bevoegd niet door leverancier geleverde apparatuur en systemen op de aan client
verkochte apparatuur aan te sluiten en daarop niet door leverancier geleverde programmatuur te
installeren. De kosten van het onderzoeken en verhelpen van storingen die voortvloeien uit het
aansluiten van niet door leverancier geleverde apparatuur of uit het installeren van niet door leverancier
geleverde programmatuur, zijn voor rekening van cliënt.
34.4 Indien het naar het oordeel van leverancier voor het onderhoud van de apparatuur nodig is dat de
verbindingen van de apparatuur met andere systemen of apparatuur worden getest, zal cliënt deze
andere systemen of apparatuur alsmede de desbetreffende testprocedures en informatiedragers ter
beschikking van leverancier stellen.
34.5 Bij onderhoudswerkzaamheden benodigd testmateriaal dat niet tot de normale outillage van
leverancier behoort, dient door cliënt ter beschikking te worden gesteld.
34.6 Cliënt draagt zorg voor de technische, ruimtelijke en telecommunicatievoorzieningen die nodig
zijn om de apparatuur te laten functioneren. Het onderhoud strekt zich uit drukkelijk niet over
voornoemde voorzieningen en aan sluitingen uit.
34.7 Cliënt draagt het risico van verlies, diefstal of beschadiging van de apparatuur gedurende de
periode dat leverancier deze onder zich heeft voor de onderhoudswerk zaamheden. Het wordt aan
cliënt overgelaten dit risico te verzekeren. Alvorens de apparatuur aan leverancier voor onderhoud aan
te bieden draagt cliënt er zorg voor dat van alle in de apparatuur vastgelegde programmatuur en data
een deugdelijke en volledige reservekopie is gemaakt.
34.8 Leverancier aanvaardt geen onderhoudsverplichtingen voor apparatuur die niet in Nederland is
opgesteld, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen.
34.9 Bij gebreke van een overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking
hebben op onderhoud van apparatuur bij aanvang van de onderhoudsperiode verschuldigd.
35. Uitsluitingen
35.1 Werkzaamheden wegens het onderzoek of herstel van storingen die voortvloeien uit
onoordeelkundig gebruik van de apparatuur of van buiten komende oorzaken, zoals gebreken in
communicatielijnen of in spanningsvoorziening, of koppelingen met c.q. gebruikmaking van
apparatuur, programmatuur of materialen welke niet onder de overeenkomst vallen, behoren niet tot de
verplichtingen van leverancier op grond van de overeenkomst, en zullen cliënt apart in rekening
worden gebracht tegen de gebruikelijke tarieven.
35.2 In de onderhoudsprijs zijn niet begrepen:
• het vervangen van verbruiksartikelen door externe partijen.
• de vervangingskosten van onderdelen alsmede onderhoudsdiensten voor het herstel van storingen die
geheel of gedeeltelijk zijn veroorzaakt door pogingen tot herstel door anderen dan leverancier;
• werkzaamheden ten behoeve van gedeeltelijke of algehele revisie der apparatuur;
• modificaties aan apparatuur;
• verplaatsing, verhuizing, herinstallatie van apparatuur of werkzaamheden ten gevolge hiervan.
36.0 retourneren
• het retourneren van een Gappy voertuig kan onder andere alleen maar indien er niet meer dan 100 km in is gereden.
• tevens moet er een gegrondigde reden zijn, zoals bijvoorbeeld het overlijden van de bestuurder.
• Na overschrijving op postkantoor wordt het een marge voertuig waardoor het voertuig zijn 'nieuw' status verliest, en in waarde is gedaald. Denk hierbij aan minimaal het BTW bedrag.
Het voertuig kan dan niet meer als nieuwe worden verkocht en er heeft dan reeds afschrijving plaatsgevonden.
• Na het op naam zetten door de klant vervalt het recht op 'spijt hebben na aankoop' of zonder reden te mogen annuleren.
De wijze van aankoop, al dan niet online, geeft geen retourneer rechten op geen enkele basis na het overschrijven van het voertuig.
Deze voorwaarden geldt zowel voor zakelijke klanten alsmede particulieren.
• Als adviespunt kunnen wij de klant wel helpen aan een oplossing. Dit kan een ondersteuning zijn om het voertuig te verkopen voor de klant. Inruilen op een ander voertuig is wellicht een optie.
37.0 Levering bereikbaarheid in telefonie
37.1 Mobiele telefoons worden uitsluitend geleverd inclusief screenprotector en bumper. Zonder deze accessoires zouden wij geen winst kunnen maken. Wij werken met kostprijzen en zullen de aangeboden verkoopprijs moeten wijzigen als de kostprijs ook wijzigt.
Bij vragen of opmerkingen kunt u ons contacten.
'